Afdelingerne

Som tidligere beskrevet er Spilophuset en daginstitution, fordelt på fem afdelinger i Hammerum- Gjellerup. Afdelingerne fordeler sig på:

Blomsterhaven (vuggestue)

Brønsgård (børnehave)

Gården (børnehave)

Lindbjerg (vuggestue og børnehave)

Klokkekilde (vuggestue og børnehave)

Her kommer en overordnet beskrivelse af hvad vi vægter i vores børnehaver og vuggestuer.

Vi ønsker først og fremmest at vores børnehaver of vuggestuer skal være for børn og præget af og med børnene. Højkvalitetsbørnehaver- og vuggestuer, hvor vi hylder mangfoldigheden og ser forskellighed som en styrke. Vi ser det enkelte barn som et unikt væsen, men samtidigt har vi et stort fokus på fællesskabet og derved det enkelte barns betydning for netop det at være en del af noget større. Det at kunne indgå i et børnefællesskab kræver mange og forskelligartede kompetencer, hvilket stiller store krav til alle de professionelle der har med børnene at gøre i hverdagen.

Vi har høje og ambitiøse mål for vores børnehaver og vuggestuer. Et konstant fokus på dannelse, læring og børnenes deltagelsesret i de mangeartede børnefællesskaber de møder hver dag, spiller en vigtig rolle for os som institution.

Vi vægter et stærkt og konstruktivt forældresamarbejde højt, fordi samarbejdet netop ses som en vigtig løftestang for at fremme børns trivsel, udvikling og læring.

Vi har fokus på to ting. For det første, at desto bedre kontakten og samspillet er mellem forældre og pædagogisk personale, desto mere positivt oplever barnet dagtilbuddet. For det andet, at pædagoger og forældre oplever børnene i forskellige situationer, så de hver især har en unik viden, som – når den deles – kan berige samarbejdet mellem dagtilbud og hjemmet, til gavn for barnet.

På vores hjemmeside kan i b.la. finde svar på, hvordan vi arbejder med de mål vi har for vores institutioner. Her kan i finde vores beskrivelse af Den Styrkede pædagogiske læreplan, vores værdigrundlag og Antimobbestrategi.