Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdigrundlag

Spilophusets værdigrundlag 

Værdigrundlaget er udarbejdet på grundlag af såvel børnenes, forældrenes som personalets vurdering af dét, der udgør fundamentet for hverdagen i Spilophuset. Vi har haft fingrene i ”mulden”, mærket efter og talt om dét, vi sætter allerstørst pris på ved det daglige liv i Spilophuset - så det er ikke bare fine ord, VI MENER DET!   

 

Spilophusets værdigrundlag bygger på 8 overordnede værdier: 

 

Nærvær 

Omsorg 

Anerkendelse 

Faglighed 

Læring 

Fællesskab 

Kommunikation 

Trivsel 

Værdierne kan ses i den måde, hvorpå vi omgås hinanden. De er med til at præge kulturen i Spilophuset - og sammen med den anerkendende pædagogik skaber de rum for udvikling af de færdigheder (kompetencer) og dén ballast, der er forudsætningen for, at børnene er i stand til at møde nye udfordringer, indgå i meningsfyldte og forpligtigende fællesskaber og på sigt udvikle sig til hele mennesker.                    

Værdierne er viklet ind i hinanden - er gensidigt afhængige og derfor svære at skille ad. Nedenfor har vi alligevel forsøgt at definere, hvad vi forstår ved de enkelte begreber.  

 

Nærvær: 

kommer til udtryk i samværet. For os handler nærvær i høj grad om at være til stede, at se og møde børnene dér, hvor de er. Det er vigtigt for os, at alle børn oplever sig betydningsfulde; at der er tid til dem, at de bliver støttet og udfordret dér, hvor der er behov for det, og at de bliver taget alvorligt. Vi er bevidste om, at nærværende voksne er med til at styrke børns selvværd. Nærvær drejer sig også om at være tilgængelig og vise interesse for forældre og kollegaer.   

Omsorg: 

hænger tæt sammen med nærvær og er udgangspunktet for børns trivsel. Vi arbejder med omsorg i både fysisk og psykisk henseende - den er derfor både synlig og usynlig. For os handler den synlige omsorg f.eks.   om, at børnene har den rette påklædning på, når vi skal være ude, og at de får mad, søvn og ro. Den usynlige omsorg viser vi bl.a. gennem den opmærksomhed, støtte, glæde, udfordring, forståelse og varme vi giver børnene. I vores omsorg for børnene er det vigtigt for os at være empatiske og anerkendende; at vi skaber nogle trygge, genkendelige rammer, hvori børnene positivt kan blive udfordret og udvikle sig. Omsorg handler også om at være tydelig, at sætte grænser, at sige nej og kunne rumme vrede og frustrationer - alt sammen noget, der er med til at støtte udviklingen af en sund selvfølelse.  

Anerkendelse: 

handler om måden, vi møder hinanden på. Det betyder, at vi i Spilophuset ikke tænker anerkendelse som en måde at kommunikere på, men som en måde at være til stede på i relationen. I vores tilgang til børnene har vi fokus på at være nysgerrige og undersøgende i forhold til handlinger, bevæggrunde og verdensforståelse. Vi hjælper børnene med at sætte ord på oplevelser, svære situationer, følelser m.m.  
Når vi møder hinanden anerkendende, giver det mulighed for at udvikle sig og turde prøve noget nyt - den anerkendende relation fremmer lysten til at lære, styrker evnen til at læse kropssprog og øger tolerancen i forhold til andre. Vi fokuserer på barnets ressourcer og har blik for, at børn altid er forskellige i forskellige kontekster. Det vigtigste er at blive set, hørt og forstået, som den man er. 

 
Faglighed: 

er nødvendig for at sikre, at børnenes trivsel og udvikling tilgodeses. Fagligheden er i spil hele tiden: Når der f.eks. planlægges pædagogiske aktiviteter, løses konflikter eller internt diskuteres emner eller pædagogiske problemstillinger. Fagligheden er ligeledes i spil når der f.eks. er forældresamtaler, når der observeres, når handlinger sættes i værk eller når der samarbejdes med eksterne samarbejdspartnere osv. Vi vægter fagligheden højt og stiller krav til os selv og hinanden - gennem faglighed kan vi synliggøre vores viden, begrunde og målrette handlinger/tiltag samt videreudvikle og udfordre.  
Spilophuset rummer mange forskellige kompetencer, og vi søger gerne hjælp og vejledning hos hinanden. 

 
Læring:  

sker bl.a. gennem kommunikation, udveksling og sociale samspil. Det kan f.eks. være ved at opleve nyt og ved at have en følelse af at kunne bidrage i de sammenhænge man indgår i med andre børn og voksne. Børnenes læring fremmes af at turde begå fejl, at famle og at slippe fantasien løs. 
Børn lærer ved at udforske med krop og sanser, ved at undre sig og stille spørgsmål, ved at blive mødt af spørgsmål og udfordringer og ved at eksperimentere. 
I Spilophuset vil det pædagogiske personale benytte barnets interesse som pejlemærke for, hvad der optager barnet. Det pædagogiske personale vil derfor have fokus på at skabe alsidige, inddragende og trygge pædagogiske læringsmiljøer, der fremmer lysten til at lære, eksperimentere og opleve mere. 

 
Trivsel:  

er fundamental for det pædagogiske arbejde i Spilophuset. Essentielt for det enkelte barns trivsel er at det føler sig set og hørt, og at barnet bliver mødt af voksne der altid har pædagogisk fokus på barnets basale behov for omsorg, tryghed og nærvær.  

I Spilophuset arbejder vi med børnenes trivsel ved at have fokus på en hverdag præget af struktur og forudsigelighed, samtidig med at vi altid har øje for barnets aktuelle udviklingsniveau, og det potentielle næste skridt i barnets udvikling. 

Ligeledes har vi fokus på at børnene indgår i positive relationer til både børn og voksne. Vi ser børnenes indbyrdes venskaber som yderst værdifulde for deres trivsel, og vi søger at værne om deres venskaber med pædagogiske miljøer - ude som inde – med plads til børnenes umiddelbare glæde ved at være sammen.   

 

Den gode Kommunikation:  

har en afgørende betydning for vores relationer mennesker imellem. Hvad end man er barn, forældre eller medarbejder, i Spilophuset er kommunikationen et vigtigt værktøj for barnets trivsel og en stor del af alles hverdag.  
God kommunikation handler om måden vi kommunikerer og åbent møder hinanden på. Den er med til at give et troværdigt indtryk og opbygger tillid, mellem mennesker. Det handler både om dét, der bliver sagt, men også om den måde vi hver især modtager det sagte på. 
I den gode kommunikation har vi alle et ansvar. 

 

Fællesskab:  

har stor betydning for barnets alsidige udvikling. Det pædagogiske personale, skaber rammerne og understøtter den leg, dannelse og læring der skabes i børnefællesskaber.  
Spilophusets børnefællesskaber skal give mulighed for, at børn kan etablere venskaber på tværs af alder, køn og kultur, og at mobning forebygges. Her har vi alle – både medarbejdere og forældre  et medansvar i måden vi møder og snakker om hinanden på.  

Vores grundlag for at arbejde med fællesskaber er b.la. beskrevet i Herning kommunes fællesskabsstrategi, Meningsfulde Fællesskaber.